Cara Mengatasi SPAM pada Blog

Trackback berfungsi memberi tahu pemilik blog lain sekiranya kita menulis sesuatu berkaitan dengan entri nya. Ini membuatkan pemilik blog lain tersebut boleh ”melihat dan melayari” apa yang kita tulis, Ianya juga berguna sebagai bukti rujukan atau sumber idea  (seperti Copyright Permission Letter – memaklumkan kebenaran penulisan diambil dari sumber aslinya).

Keuntungan Trackback

Mekanisme pingback dan trackback menguntungkan dari segi SEO. Blog yang melakukan kaedah trackback dinamakan interconnected blog [blog yang saling berhubungan].  Secara tidak langsung Search engine juga akan melihat hal ini sebagai nilai tambah. Kalau belum yakin, cuba lihat site info anda di alexa(linked link) adalah contoh kecil dari proses ini. Kerana dengan menyimpan link site/blog kita di pihak lain akan menambah “nilai” site/blog kita bagi robot pengindeks search engine seperti google.

Kelemahan Trackback

Limpahan spam comments. Jika blog ada mempunyai trafik yang tinggi, risiko penerimaan spam comments juga bakal meningkat. Bayangkan jika anda tidak menjengah dashboard blog anda dalam masa satu bulan, berapa banyak spam yang perlu anda tapis. Mungkin separuh daripada comment ada backlink dan trackback dari laman spam bukan.

no_spam

Cara Mengatasi Spam Comment dan Trackback

Spam adalah penggunaan perangkat elektronik untuk mengirimkan pesan secara bertubi-tubi tanpa dikehendaki oleh penerimanya. (Wikipedia)

Seiring dengan perkembangan masa, spam tidak dapat dihindarkan dari dunia internet. Robot spam sudah semakin canggih. Berbagai spam filter dicipta hanya untuk mengurangkan frekuensi komen spam.

Hal yang perlu anda ketahui, tidak semua komen spam dijana oleh robot spam. Ada juga yang menggunakan manual klik dengan tangan. Yang pasti tujuan utamanya adalah untuk backlink ke website masing-masing. Jika anda tidak merasa terganggu dengannya tiada masalah. Namun hakikatnya, kehadiran komen spam membuat entri kita tidak sedap dipandang kerana menampakkan link-link produk mereka, ditambah tidak rasionalnya komen yang diajukan terhadap entri yang sedang anda bahaskan. Contohnya entri keagamaan dikomen dengan link laman porno. Ada ke patut?

Berikut adalah beberapa tips untuk mengatasi komen spam:

  1. Menggunakan captcha
  2. Plugin Akismet  (Raja Plugin Antispam)
  3. Block IP Spambot
  4. Menggunakan Checkbox untuk aktifkan tombol kirim
  5. Tutup komen pada posting lama
  6. Blok wp-comment-post.php

Kesimpulan

Sebenarnya, kita tidak mampu mencegah 100% blog kita dari spam. Dan masih banyak di luar sana yang menyebar spam. Jadi, saya rasa dengan beberapa cara di atas sekurang-kurangnya dapat mencegah para spammer ke blog kita. Dan jika ada cara yang lebih efektif atau ingin berkongsi pengalaman maka komenlah di bawah. Sebab anda dah baca sampai setakat ini, maka anda bukan robot. Hehe. Peace yaw.

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge